‘8. Heliotropy 888.lecia Torunia 2018/2121’ – Wiesław Smużny

Info i fotorelacja z wernisażu i finisażu

Wystawa „2 w 1”: 8. Heliotropy 888.lecia Torunia 2018/2121 oraz Lucimskie słoneczniki, nagie panny i dynie prezentowała plony dwóch tegorocznych, wielomiesięcznych upraw żywo-kwietnych, roślinnych instalacji symbolicznych w przestrzeni publicznej chodników i wejść do dwóch największych w kujawsko-pomorskim województwie instytucji upowszechniania sztuki współczesnej – Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu oraz Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy.

„8. Heliotropy 888.lecia Torunia 2018/2121” stanowiły doroczną ekspozycję suszy słoneczników, które jako żywe rośliny rosły, rozwijały się i obumarły na pasie trawnika Zieleni Miejskiej przed CSW – Toruń od maja do  początku września 2018 r., a nawet w czternastu przypadkach – przetrwały na trawniku do 19 grudnia br. Tłem ekspozycji 8. Heliotropów była północna ściana Galerii ZPAP_Toruń przybrana w 785 13. milimetrowych po szerokości i 4. metrowych po długości – bibułowych pasków białych i niebieskich „Barw Torunia”. Susze słoneczników przybrane były białymi i czerwonymi paskami z 15. milimetrowej bibuły z okazji 11 listopada – święta 100. lecia odzyskania Niepodległości Polski.

„Lucimskie słoneczniki, nagie panny i dynie” z „Siew – plony ‘78” Akcji „Lucim” 1977- 1978 – inicjacji kształtowania obyczaju plastycznego ukwiecania Lucimia 1978…2018 stanowiły od maja do listopada 2018 r. okazjonalną, żywo-kwietną instalację ideowo-artystyczną w przestrzeni społecznej wystawy „111 Lucim” na trawniku przy Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. Wysokie tyczki – badyle wykopanych, zasuszonych słoneczników i przewiezionych do Torunia z bydgoskiej uprawy – były eksponowane na południowej ścianie Galerii ZPAP_Toruń. Ich tłem w środkowej osi ściany Galerii była symboliczna brama „Zielonego Wiatru” z Lucimia stworzona z niebieskich i zielonych pasków bibuły o formacie 4000 x 15 milimetrów. Suche i jeszcze zielone tyki dorodnych słoneczników bydgoskich, wyrosłych na humusie, zostały przybrane wstążkami z bibuły w kolorach: białym, czerwonym, niebieskim i zielonym. Na środku szpaleru bydgoskich „badyli” eksponowana była dynia, jedyna uratowana przez Panią Grażynkę z Galerii Miejskiej bwa. „Nagie panny” czyli nasturcje z bydgoskiej uprawy nie zachowały się dla celów ekspozycyjnych, natomiast cały szpaler wieńczył przeszło jedenastometrowy podpis i opis bydgoskiej realizacji złotymi literami na zielonych, długich, drewnianych listwach.

Na ścianie zachodniej Galerii ZPAP został wyeksponowany tryptyk Fotoobchodu upraw kwietnych Lucim ‘2008 – wykonanego w trzydziestą rocznicę Finału Akcji „Lucim” z 1978 r., ukazujący żywioł społecznej uprawy kwiatów w Lucimiu i zaświadczający o wypracowaniu już obyczaju plastycznego ukwiecania Lucimia.

Czołowa, wschodnia ściana Galerii ze świąteczną choinką po prawej stronie, służyła za ekran projekcji video-rejestracji obu tegorocznych upraw „8. Heliotropów 888.lecia Torunia” i „Lucimskich słoneczników, nagich panien i dyni” dla wernisażowych i finisażowych widzów i gości wystawy.

Niestety, spośród osób zaproszonych – specjalnie wydrukowanymi i wypisanymi zaproszeniami – około 40. najwyższych przedstawicieli samorządowej, miejskiej i marszałkowskiej władzy, władz Uczelni, Wydziału i zakładów oraz biskich mi instytucji kultury z Torunia i Bydgoszczy, nikt nie zaszczycił swoją obecnością ani wernisażu, 14. grudnia, ani finisażu w 785. Rocznicę Torunia, 28.12.2018 r. Całkowicie nie dopisało Koleżeństwo związkowe – informowane i zapraszane na stronie www.zpaptorun.pl  reprezentowane zaledwie dwoma osobami na wernisażu i nikim do rozpalania 785. świateł-lat Torunia, na finisażu!  Moje, życiowe idee upowszechniania kultury plastycznej poniosły całkowitą porażkę. 48 wystawa indywidualna, bardzo istotna w moim dorobku, jedynie uczestnictwem najbliższych mi przyjaciół, osłodziła gorycz środowiskowej klęski.

Wiesław Smużny
Toruń, 31.12.2018